De Goed Werk Aanpak van Stichting Beroepseer richt zich op het versterken van vakmanschap en gezagsvol professioneel handelen. We bieden een bottom-up aanpak waarbij professionals worden uitgedaagd eigenaar te worden van de kwaliteit van het eigen werk en daar zelf verantwoordelijkheid voor te nemen. De centrale vraag in onze trajecten is: doen wij ons werk goed en doen wij de goede dingen?
Onze Goed Werk Aanpak is gebaseerd op het grootschalige wetenschappelijk onderzoek The Good Work Project. Dit onderzoek stond onder leiding van professor Howard Gardner, die als professor verbonden is aan de prestigieuze Harvard Graduate School of Education, en zijn collega’s Mihaly Csikszentmihalyi en William Damon. Samen met zijn onderzoeksteam heeft Gardner tussen 1995 en 2006 een ambitieus onderzoeksproject opgezet waarin hij professionals uit verschillende beroepsgroepen onderzocht met als doel het DNA van goed werk te vinden.
Uit het onderzoek komt naar voren dat het DNA van Goed Werk uit 3 componenten bestaat. Gardner en zijn collega’s spreken over de “drie E’s”: Excellence, Engagement en Ethics. Stichting Beroepseer heeft deze drie essentialia vertaald als Vakmanschap, Persoonlijke betrokkenheid en Verantwoordelijkheid. Professionals beschikken over (specifieke) deskundigheid en ervaring (Vakmanschap). Zij zijn begaan met hun werk en de resultaten daarvan (Persoonlijke Betrokkenheid) en zij zijn in staat om verantwoordelijk te handelen (Verantwoordelijkheid).
Het Goed Werk aanbod van Stichting Beroepseer bestaat uit twee varianten: een Goed Werk Plaats en een Goed Werk Traject. Het ontwerp van al onze programma’s vindt plaats in nauw overleg met de opdrachtgever om ervoor te zorgen dat het goed aansluit bij bestaande ontwikkelingen en behoeftes.
De dialoog tussen vakgenoten, tussen medewerkers van verschillende lagen uit de organisatie of tussen professionals en leidinggevenden werkzaam in hetzelfde domein komt op gang door middel van aansprekende casussen, voorbeelden en bevindingen uit onderzoek naar en de praktijk van professionals. Het praten over de worsteling en het succes van anderen is niet alleen leerzaam, het dient ook als startpunt voor het nadenken over je eigen werk. Bruikbare strategieën kunnen worden ontwikkeld ten bate van het eigen beroep en er kan afstemming plaatsvinden tussen beroepsbeoefenaren onderling en met leidinggevenden.
De REVIEW methode gaat uit van het idee dat een groepscultuur sterk bepalend is voor de resultaten van de groep of afdeling en voor het welbevinden van professionals. Op individueel niveau is het doel van de methode dat de deelnemers zich bewust worden van de bestaande groepscultuur. Individuen passen zich namelijk vrijwel automatisch aan de geldende cultuur aan (socialisatie). De methode wil individuele professionals bewust maken van het feit dat zij altijd op één of andere wijze bijdragen aan de cultuur waarvan ze deel uitmaken, en wil hen stimuleren om daarin bewuste keuzes maken. Binnen groepen kan de methode bovendien worden gebruikt om verschillende percepties van de eigen groepscultuur onderling te vergelijken en de bestaande cultuur te evalueren en desgewenst te veranderen.
Hoe ziet de methode eruit? Met de REVIEW-methode brengen deelnemers een professionele cultuur in kaart aan de hand van vijftig stellingen over observeerbaar gedrag. Het gaat daarbij steeds om gedrag dat van de betreffende professionals (bv artsen, ambtenaren) verwacht wordt. Bijvoorbeeld: “Wij nemen de tijd voor elke klant”, “Wij laten waardering blijken aan collega’s”, “Wij stellen vragen als we iets niet weten”. Deelnemers scoren, met behulp van een raster, een set van 50 stellingen over cultuur bepalend gedrag van “minst kenmerkend” naar “meest kenmerkend”. Die gedwongen rangordening doet recht aan de dilemma’s die ontstaan door deels conflicterende eisen en verwachtingen in de dagelijkse praktijk. Met REVIEW worden de, vaak impliciete, prioriteiten en keuzes van de groep, die de cultuur bepalen, zichtbaar. Het uiteindelijk doel is om het gesprek op gang te brengen over de geobserveerde en wenselijke groepscultuur. De REVIEW methode is dus een reflectie-instrument en is niet bedoeld om een normatief oordeel (goed of fout) te vellen over de bestaande cultuur. Het stelt de deelnemers in staat op een gestructureerde wijze na te denken over de cultuur binnen hun groep of afdeling, waarna zij zelf kunnen vaststellen hoe ze die cultuur beoordelen en wat ze er eventueel aan zouden willen veranderen. De REVIEW methode beoogt daarmee op een niet-normatieve wijze een basis te leggen voor gedrags- en cultuurverandering.
Referenties
Hanneke Mulder, Edith ter Braak, H. Carrie Chen & Olle ten Cate (2018) Addressing the hidden curriculum in the clinical workplace: A practical tool for trainees and faculty, Medical Teacher, DOI: 10.1080/0142159X.2018.1436760
Wij houden u graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen Stichting Beroepseer. Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.